„Pan
Kazimierz”
jedynie
słuszna historia dzielnicy Kazimierz
piosenkami
z szafy opowiedziana
teksty
piosenek
Michał
Zabłocki
scenariusz
i reżyseria
Łukasz
Czuj
Udział
biorą:
Agnieszka
Chrzanowska
Beata
Kacprzyk
Dominik
Kwaśniewski
Tomasz
Mars
Muzyka:
Agnieszka
Chrzanowska, Adam Prucnal, Adrian Konarski, Dominik Kwaśniewski,
Jacek Łągwa, Krzysztof Filus, Kuba Głowaczewski, Tomasz
Mars
Zespół
muzyczny w składzie:
instrumenty
klawiszowe: Tadeusz Leśniak, akordeon: Jacek Hołubowski,
gitara:
Jacek Korohoda, bas: Józef Michalik/Dominik Wywrocki
PREMIERA:
19 LUTEGO 2006
Pierwsze
od wielu lat oryginalne widowisko muzyczne poświęcone Krakowowi i
jego najdziwniejszej dzielnicy.
„Pan
Kazimierz” to muzyczna podróż teatralna, której tematem jest przeszłość
i dzień dzisiejszy Kazimierza: odkrywanej na nowo dzielnicy, gdzie
mieszają się różne tradycje religijne, obyczajowe,
historyczne.
Spektakl
zbudowany został wokół 20 piosenek, których autorem jest znany
krakowsko-warszawski poeta Michał
Zabłocki, a wyreżyserował
go Łukasz Czuj, autor
między innymi „Opowieści Jedenastu Katów” w Teatrze Ludowym,
„Balu u Wolanda” (z udziałem Macieja Maleńczuka) w Teatrze
Rozrywki oraz twórca sukcesu Janusza Radka („Królowa Nocy”).
Scenariusz
zbudowany jest w oparciu o piosenki opowiadające historię postaci
autentycznych i fikcyjnych żyjących na krakowskim Kazimierzu. Głównym
bohaterem jest szafa znaleziona w mieszkaniu Kazimierza Jakubczyka, lokatora
jednej ze starych kamienic, nieopodal Placu Nowego. Ten niezwykły mebel
trafiał wcześniej do wielu mieszkań, był świadkiem
wielu niezwykłych historii. Kolejne piosenki, są jak dokumenty czy
świadectwa wyciągane z tej szafy – układając się
w jedyny w swoim rodzaju pitawal
kazimierzowski.
Do
napisania muzyki zostało zaproszone szerokiego grono kompozytorów
reprezentujących różne style muzyczne: od piosenki poetyckiej,
przez piosenkę kabaretową, folkową oraz muzykę pop –
po ciężkie brzmienie rockowe. Różnorodność form
muzycznych oddaje niespokojny i wielowątkowy charakter opowieści.
W
spektaklu usłyszymy piosenki autorstwa: Adriana Konarskiego (autora
m.in. muzyki do filmu "Pręgi"), Tomasza Marsa, Kuby Głowaczewskiego
(z krakowskiej grupy Mold), Dominika Kwaśniewskiego, Krzysztofa Filusa
(z zespołu Kulturka), Adama Prucnala (z zespołu Brathanki) czy
Jacka Łągwy (Ich Troje).
Autorzy
Michał Zabłocki,
poeta i reżyser, autor tekstów do wielu popularnych piosenek. W
latach 1985-2003 współpracował z krakowską Piwnicą pod
Baranami, a w szczególności z: Grzegorzem Turnauem (Naprawdę nie dzieje się nic, Cichosza, Nowy Jork, To tu to
tam, Natężenie Świadomości, Między ciszą a
ciszą, Bracka, Tutaj jestem, Niebezpieczne związki i wiele
innych), Anną Szałapak (Zaklinanie, czarowanie), Beatą Rybotycką (Walc weselny i inne). Wyreżyserował ponad 30 teledysków
tych artystów. Obecnie
W
ostatnim czasie współpracuje głównie z Agnieszką Chrzanowską,
(płyty "Nie bój się nic nie robić", "Cały
świat płonie", "Ogień olimpijski", "Tylko
dla kobiet") oraz Tomaszem Marsem , który zrealizował recital i
przygotowuje album fonograficzny na podstawie jego "Wierszy
skandalicznych" pod tytułem „Męski burdel”.
Michał Zabłocki jest też
autorem programu Rewolucji Poetyckiej "Multipoezja" przebudowującego sposoby funkcjonowania poezji we współczesnym
świecie, a w tym miedzy innymi: "Wierszy pisanych on-line"
wspólnie z internautami na czacie „Multipoezja” w portalu Onet.pl;
"Projekcji wierszy na murach domów", w Warszawie i Krakowie;
"Wierszy chodnikowych", które drukuje na chodnikach wielu miast
na wiosnę każdego roku.
Łukasz Czuj, autor scenariuszy i reżyser szeregu autorskich spektakli
teatralnych oraz widowisk muzycznych i plenerowych.
Debiutował
widowiskiem plenerowym „Noc chasydów” zrealizowanym w 1995 na
krakowskim Kazimierzu w ramach Festiwalu Kultury Żydowskiej.
W
teatrze zawodowym karierę teatralną rozpoczął trylogią
opartą na tekstach rosyjskich Oberiutów – „Tango Oberiu 1928”
Teatr Rozrywki w Chorzowie (nagroda za scenariusz i reżyserię na
II Festiwalu Teatrów Dramatycznych, nominacja do „Paszportu Polityki”
1997), „Sen pogodnego karalucha” Teatr Mniejszy w Krakowie oraz
„Symfoniczna wazelina 1917” Teatr Ludowy w Krakowie.
Autorski
spektakl "Sen pogodnego karalucha" (premiera na scenie Teatru PWST
w Krakowie) został w ankiecie „Teatru” w 1999 roku uznany za
najciekawsze przedstawienie teatrów krakowskich.
Autor
szeregu widowisk dramatyczno-muzycznych: „Cafe Panika” Teatr Współczesny
we Wrocławiu, „Gombrowicz. Opera Muerta” teatr Studio w Warszawie
czy „Bal u Wolanda” (z gościnnym udziałem Macieja Maleńczuka)
Teatr Rozrywki w Chorzowie.
W
Krakowie zrealizował cykl spektakli nawiązujących do tradycji
kabaretu niemieckiego: „Opowieści Jedenastu Katów” i „Berlińska
Rewia Kabaretowa” w Teatrze Ludowym i „Królowa Nocy” – show Janusza
Radka.
Songiem
„Ja jestem wamp” z „Opowieści Jedenastu Katów” – Janusz
Radek bezapelacyjnie wygrał Festiwal Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu
w 2003 roku.
Spektakl
„Królowa Nocy” uznany w ankiecie „Teatru” najciekawszym spektaklem
muzycznym w 2004 roku,
Wykonawcy
Agnieszka Chrzanowska,
kompozytorka, piosenkarka, aktorka. Na scenie zarazem liryczna i dynamiczna,
poetycka i niezwykle zmysłowa. W latach 1996 - 2003 występowała
regularnie w Piwnicy pod Baranami. Jest kompozytorką blisko stu
piosenek. Laureatka trzech nagród na 21. Festiwalu Piosenki Aktorskiej we
Wrocławiu.
Wydała
płyty: 1996 "Słowa", 1998 "Nie bój się nic
nie robić", 2000 "Cały świat płonie".
2004 „Ogień olimpijski”. W lutym 2005 w wytwórni Universal ukazał
się nowy album „Tylko dla kobiet”, promowany w telewizji klipem
„Zakochały się chłopaki”.
Nominowana
do nagrody Fryderyk 2000 w kategorii Album Roku za płytę "Cały
świat płonie".
Na
Igrzyskach Olimpijskich 2004 roku w Atenach towarzyszyła polskim
sportowcom, prezentując w towarzystwie międzynarodowych gwiazd
piosenki z koncertu pod tytułem "Ogień olimpijski"; z własnymi
kompozycjami do wierszy Michała Zabłockiego.
Beata Kacprzyk,
wokalistka, aktorka, obdarzona niezwykle ciekawym, soulowym
głosem. Absolwentka wydziału wokalno-estradowego
krakowskiej PWST. Przez wielu słuchaczy pamiętana z udziału w
niezwykle kiedyś popularnym trio kobiecym De Su, które wylansowało
wiele przebojów, takich jak: Życie cudem jest", "On the
verge of darkness", "Szukam winy w nas", "Cień
zielony". Wraz z De Su wydała dwie płyty dla wytwórni Zig
Zac.
Tomasz Mars,
wokalista, kompozytor, konferansjer. Wykonawca obdarzony niezwykła
charyzmą sceniczną, z łatwością nawiązujący
kontakt z każdą publicznością. Uczeń Andrzeja
Zaryckiego, słynnego kompozytora związanego z Piwnicą pod
Baranami. Uczestnik i laureat wielu konkursów i festiwali piosenki m.in.:
"Fama" w Świnoujściu, "Wieczorne Nastroje" w
Kwidzynie, "Festiwal Piosenki Poetyckiej" w Oleśnie, "Łykend"
we Wrocławiu, "Yapa" w Łodzi. Dwa lata temu na scenie
kabaretu Loch Camelot, współtworzył z poetką Barbarą Stępniak,
kompozytorem Olkiem Brzezińskim i innymi artystami program pt.
"Wieczory Nieperwersyjne". Koncertuje na stałe w
"Alchemii" na krakowskim Kazimierzu, prezentując program
"Męski burdel" (piosenki do "Wierszy
skandalicznych" Michała Zabłockiego). Przygotowuje
debiutancki album fonograficzny pod tym samym tytułem
Dominik
Kwaśniewski,
kompozytor, aranżer, piosenkarz. W latach 1993 - 1997 artysta
"Piwnicy pod Baranami", a od roku 1996 do dnia dzisiejszego
kabaretu "Loch Camelot" dla którego komponuje, aranżuje i
śpiewa. Wraz z kabaretem " Loch Camelot" występował
wielokrotnie w kraju i zagranicą.
Brał udział we wszystkich wydarzeniach artystycznych
kabaretu od 1996 roku: widowiskach plenerowych, programach telewizyjnych
oraz spektaklach teatralnych. Autor bardzo wielu autorskich kompozycji, które
najczęściej sam wykonuje, uwodząc głównie kobiecą
publiczność delikatną barwą swojego głosu.