TEATR PRÓB
Polish
Karma
Scenariusz
i reżyseria:
Jan Kasper
muzyka:
Piotr Drążkiewicz
dźwięk:
Miłosz Drążkiewicz
światło:
Bartosz Szygenda
aktorzy: Anna
Kruś,
Agata Strzelecka,
Piotr Drążkiewicz
Piotr
Kaniewski
W
spektaklu wykorzystane zostały, we fragmentach lub w całości*,
następujące teksty literackie: Radek Wysocki
„Human Tuman”, Krzysztofa Bizio „Toksyny” i „Zresztą
latem wszystkie kwiaty są takie piękne”, Leonard Cohen ”Piękni
przegrani” (tłum. Anna Kołyszko), Charles Bukowski „naj” (tłum.
Leszek Engelking), Artur Hugh Clough „Najnowszy dekalog”* (tłum.
Stanisław Barańczak), Marcin Świetlicki „Baczność”,
Anna Fostakowska ”Nie chcę się błąkać” (
Gazeta Wyborcza. Duży Format 2004,
nr 35).
Pierwsza
Nagroda na XIV Łódzkich Spotkaniach Teatralnych 2005
Bazując
głównie na inspiracjach literackich, ale także na własnych
krytycznych przemyśleniach, spróbowaliśmy przedstawić rodzaj
komentarza do aktualnej rzeczywistości społeczno – politycznej i
moralnej Polski postsolidarnościowej. Dlaczego tak łatwo daje się
ją wepchnąć w wymiar groteski czy karykatury, dlaczego tak
źle znosi niemal
każde zestawienie z elementami powagi i wzniosłości?
Co tak naprawdę jest jej wyznacznikiem: gorzka złuda dobrobytu,
codzienny wyścig szczurów, nieuzasadniona agresja, miałkość
aspiracji czy rozpad dotychczasowego systemu wartości? Więcej pytań
niż odpowiedzi. Tak właśnie jest w naszym spektaklu.
Polska
jawi się w nim jako „firma pogrzebowa” (Metamax
Sp. z oo., dawniej „Hermetyczne zamknięcie”). Nie epatuje już
pamięcią o martyrologicznym dziedzictwie, za to skutecznie
poszerza zakres swojego funebralnego rzemiosła – uśmierca to, co
„niewymiarowe”, odrębne, indywidualne. Sprzyja rozwojowi kultu
przeciętności, komercji, marketingu. Bo jak z ironią zanotował
kiedyś w „Znaku” Zdzisław Najder: Polskość,choć
nic jej nie zagraża, zrobiła się mało pociągająca
dla samych Polaków.
I
jeszcze jedno. Nasz spektakl powstał również z szacunku do
prostych rzeczy, np. zwykłych desek, z których – w zależności
od potrzeb – zbudować można trumnę, krzyż lub
konfesjonał.
Jan
Kasper
T
E A T R
P R Ó B
Powstał
w 1981 r. przy I Liceum Ogólnokształcącym w Wągrowcu.
Przeszedł znaczącą ewolucję, od
nieskomplikowanych, typowo szkolnych propozycji, poprzez wypowiedzi
utrzymane w poetyce pokoleniowej kontestacji, aż do spektakli złożonych,
łączących na prawach kontrapunktu język groteski i
kabaretu z problematyką traktowaną serio, dotyczącą na
ogół zagadnień społeczno – egzystencjalnych.
Jak
dotąd najgłośniejszym dokonaniem Teatru Prób pozostaje
multimedialne widowisko pt. Okna, pokazane min. w ramach IV Międzynarodowego
Festiwalu Teatralnego Malta’ 94 w Poznaniu. Przedsięwzięciem o
podobnym charakterze, operującym bogatymi środkami ekspresji i dużą
liczbą wykonawców, stała się również Fantazja a’
la moderne, inspirowana biografią Stanisława Przybyszewskiego,
absolwenta wągrowieckiego liceum z 1889 r.
W
latach 90. Teatr Prób nawiązywał kilkakrotnie kontakty z młodzieżą
zachodnioeuropejską; efektem ich były wspólne warsztaty sceniczne
oraz udział w festiwalach teatralnych w Grenoble (Francja, 1993) i
Saarbrucken (Niemcy, 1996).
Na
temat twórczości Teatru powstało pięć filmów
telewizyjnych: Ballada o drodze (OTV Wrocław 1988), Rytm zwykłych
dni (OTV Szczecin 1988), W drugim planie (OTV Warszawa 1994), Wizja
lokalna (OTV Poznań 1995) oraz Fantazja wągrowiecka (OTV
Poznań 2000). Osobne miejsce w tym typie dokumentacji zajmuje film całkowicie
niezależny, finansowany z prywatnych źródeł: Only for fun
for fun only (Samsezróbprodakszyn 2001).
Bibliografia
Teatru obejmuje blisko 300 pozycji notek, recenzji,
komentarzy itp. prasy lokalnej, ogólnopolskiej i zagranicznej.
Teatr
Prób jest laureatem wielu prestiżowych nagród min. Złotych Masek
na Ogólnopolskim Forum Teatrów Szkolnych w Poznaniu (1987, 1989); Grand
Prix Barbórkowych Spotkań Teatralnych w Dąbrowie Górniczej
(1992, 1998); Wielkiej Nagrody Komisarzy Off – Biennale w Poznaniu (1994);
Nagrody Łódzkich Spotkań Teatralnych (Drugiej: 1998, 2003;
Pierwszej: 2005).
T
E A T R P R Ó B - Polish
Karma
SKŁAD
PERSONALNY:
·
Aktorzy – 4 osoby
·
Techniczni – 3 osoby
·
Reżyser spektaklu
– 1 osoba
·
Kierowca – 1 osoba
Razem:
9 osób
WYMAGANIA
TECHNICZNE:
·
Przestrzeń
sceniczna o wymiarach: długość/głębokość
8m, szerokość 10m, wysokość ok. 5m.
·
Sala
całkowicie wyciemniona
·
Spektakl
prezentowany przy sztucznym oświetleniu (sprzęt oświetleniowy
i nagłośnieniowy zapewnia zespół)
·
Możliwość
podłączenia się do gniazda siły (3
fazy, 360V, min. 32A)
·
Widownia w układzie
amfiteatralnym
·
Montaż ok. 3 – 4
godz., demontaż 1 godz.
·
Środek
transportu: samochód typu bus i przyczepa (prosimy o przygotowanie
odpowiedniego, strzeżonego miejsca do zaparkowania tych pojazdów).
CZAS
TRWANIA SPEKTAKLU: 50 min.