HOME

kontakt: 12 278 44 10         

kontakt: 507 125 351

email: biuro@teart.art.pl KONTAKT

 

 OFERTA

ROZRYWKA

BIESIADY

SPEKTAKLE

KABARETY

DLA DZIECI I DOROSŁYCH

PROPOZYCJE NA PLENERY

DZIEŃ DZIECKA

MIKOŁAJKI

ATRAKCJE PLENEROWE 

HOSTESSY

SPEKTAKLE PROFILAKTYCZNE 

WARSZTATY PROFILAKTYCZNE

WARSZTATY TEATRALNE

PROGRAMY DLA DZIECI

DLA RODZICÓW

DLA NAUCZYCIELI

AKTUALNOŚCI I RECENZJE

MUZYKA ROZRYWKOWA

GWIAZDY

FOLK -ETHNO

MUZYKA LATYNOSKA

COUNTRY

MUZYKA KLASYCZNA

JAZZ

ZESPOŁY COVEROWE

PIOSENKA POETYCKA

PIOSENKA ŻEGLARSKA

MUZYKA KLEZMERSKA

SPEKTAKLE TEATRALNE

 

FILM PROMOCYJNY

FILM EDUKACYJNY

FILM DLA INWESTORÓW

FILM DLA FIRM

FILM DLA GMIN

REALIZACJE FILMÓW

PRZEDE WSZYSTKIM CISZA

TEN STRASZNY ESTREICHER

 PROMOCJA

PKE DROGA DO NOWOCZESNOŚCI

POWIAT CHRZANOWSKI

O NAS

GALERIA

OPINIE

PODZIĘKOWANIE

LINKI

Współtwórcy

 

odwiedziło nas

 

 

TEATR PRÓB

Polish Karma

Scenariusz i reżyseria:     Jan Kasper

muzyka:     Piotr Drążkiewicz

dźwięk:     Miłosz Drążkiewicz

światło:     Bartosz Szygenda

aktorzy: Anna Kruś, Agata Strzelecka, Piotr Drążkiewicz    Piotr Kaniewski

W spektaklu wykorzystane zostały, we fragmentach lub w całości*, następujące teksty literackie: Radek Wysocki  „Human Tuman”, Krzysztofa Bizio „Toksyny” i „Zresztą latem wszystkie kwiaty są takie piękne”, Leonard Cohen ”Piękni przegrani” (tłum. Anna Kołyszko), Charles Bukowski „naj” (tłum. Leszek Engelking), Artur Hugh Clough „Najnowszy dekalog”* (tłum. Stanisław Barańczak), Marcin Świetlicki „Baczność”,  Anna Fostakowska ”Nie chcę się błąkać” ( Gazeta Wyborcza. Duży Format  2004, nr 35).  

Pierwsza Nagroda na XIV Łódzkich Spotkaniach Teatralnych 2005

 Bazując głównie na inspiracjach literackich, ale także na własnych krytycznych przemyśleniach, spróbowaliśmy przedstawić rodzaj komentarza do aktualnej rzeczywistości społeczno – politycznej i moralnej Polski postsolidarnościowej. Dlaczego tak łatwo daje się ją wepchnąć w wymiar groteski czy karykatury, dlaczego tak źle znosi niemal  każde zestawienie z elementami powagi i wzniosłości? Co tak naprawdę jest jej wyznacznikiem: gorzka złuda dobrobytu, codzienny wyścig szczurów, nieuzasadniona agresja, miałkość aspiracji czy rozpad dotychczasowego systemu wartości? Więcej pytań niż odpowiedzi. Tak właśnie jest w naszym spektaklu.

Polska jawi się w nim jako „firma pogrzebowa” (Metamax  Sp. z oo., dawniej „Hermetyczne zamknięcie”). Nie epatuje już pamięcią o martyrologicznym dziedzictwie, za to skutecznie poszerza zakres swojego funebralnego rzemiosła – uśmierca to, co „niewymiarowe”, odrębne, indywidualne. Sprzyja rozwojowi kultu przeciętności, komercji, marketingu. Bo jak z ironią zanotował kiedyś w „Znaku” Zdzisław Najder: Polskość,choć nic jej nie zagraża, zrobiła się mało pociągająca dla samych Polaków.

I jeszcze jedno. Nasz spektakl powstał również z szacunku do prostych rzeczy, np. zwykłych desek, z których – w zależności od potrzeb – zbudować można trumnę, krzyż lub konfesjonał. 

   Jan Kasper

T E A T R   P R Ó B

Powstał w 1981 r. przy I Liceum Ogólnokształcącym w Wągrowcu.  Przeszedł znaczącą ewolucję, od nieskomplikowanych, typowo szkolnych propozycji, poprzez wypowiedzi utrzymane w poetyce pokoleniowej kontestacji, aż do spektakli złożonych, łączących na prawach kontrapunktu język groteski i kabaretu z problematyką traktowaną serio, dotyczącą na ogół zagadnień społeczno – egzystencjalnych.

Jak dotąd najgłośniejszym dokonaniem Teatru Prób pozostaje multimedialne widowisko pt. Okna, pokazane min. w ramach IV Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Malta’ 94 w Poznaniu. Przedsięwzięciem o podobnym charakterze, operującym bogatymi środkami ekspresji i dużą liczbą wykonawców, stała się również Fantazja a’ la moderne, inspirowana biografią Stanisława Przybyszewskiego, absolwenta wągrowieckiego liceum z 1889 r.

W latach 90. Teatr Prób nawiązywał kilkakrotnie kontakty z młodzieżą zachodnioeuropejską; efektem ich były wspólne warsztaty sceniczne oraz udział w festiwalach teatralnych w Grenoble (Francja, 1993) i Saarbrucken (Niemcy, 1996).

Na temat twórczości Teatru powstało pięć filmów telewizyjnych: Ballada o drodze (OTV Wrocław 1988), Rytm zwykłych dni (OTV Szczecin 1988), W drugim planie (OTV Warszawa 1994), Wizja lokalna (OTV Poznań 1995) oraz Fantazja wągrowiecka (OTV Poznań 2000). Osobne miejsce w tym typie dokumentacji zajmuje film całkowicie niezależny, finansowany z prywatnych źródeł: Only for fun for fun only (Samsezróbprodakszyn 2001). 

Bibliografia Teatru obejmuje blisko 300 pozycji notek, recenzji,  komentarzy itp. prasy lokalnej, ogólnopolskiej i zagranicznej.

Teatr Prób jest laureatem wielu prestiżowych nagród min. Złotych Masek na Ogólnopolskim Forum Teatrów Szkolnych w Poznaniu (1987, 1989); Grand Prix Barbórkowych Spotkań Teatralnych w Dąbrowie Górniczej (1992, 1998); Wielkiej Nagrody Komisarzy Off – Biennale w Poznaniu (1994); Nagrody Łódzkich Spotkań Teatralnych (Drugiej: 1998, 2003; Pierwszej: 2005). 

 T E A T R    P R Ó B - Polish Karma

 SKŁAD PERSONALNY:

·        Aktorzy – 4 osoby

·        Techniczni – 3 osoby

·        Reżyser spektaklu – 1 osoba

·        Kierowca – 1 osoba

Razem: 9 osób

 

WYMAGANIA TECHNICZNE:

·        Przestrzeń sceniczna o wymiarach: długość/głębokość 8m, szerokość 10m, wysokość ok. 5m.

·        Sala całkowicie wyciemniona

·        Spektakl prezentowany przy sztucznym oświetleniu (sprzęt oświetleniowy i nagłośnieniowy zapewnia zespół)

·        Możliwość podłączenia się do gniazda siły (3 fazy, 360V, min. 32A)

·        Widownia w układzie amfiteatralnym

·        Montaż ok. 3 – 4 godz., demontaż 1 godz.

·        Środek transportu: samochód typu bus i przyczepa (prosimy o przygotowanie odpowiedniego, strzeżonego miejsca do zaparkowania tych pojazdów).

         CZAS TRWANIA SPEKTAKLU: 50 min.

 

SPEKTAKLE

OKOLICE EUROPY

JACEK WOJCIECHOWSKI NIE BROOKLIŃSKI MOST

TEATR PRÓB

PAN KAZIMIERZ

WARJUTKOWIE

TYLKO DLA KOBIET

MĘSKI BURDEL

TEATR NIKOLI

OPRAWA ARTYSTYCZNA

SPOTKAŃ EVENTOWYCH

 

GALERIA FOTO

 

 

 

 

 

 

 

GALERIA FOTO

SPEKTAKLE TEATRU PRÓB

1.      Zasłuchani w bicie serca, 1981

2.      Dobrze jest zasiadać z ludźmi, 1982

3.      Veritas, 1983

4.      Błogosławieni, 1984

5.      Druga nauka chodzenia, 1986

6.      Powtarzające się ceremonie, 1988

7.      Mały ład świata, 1990 

8.      Przyjdź do mnie, kiedy się zestarzejesz (10 – lecie Teatru), 1991

9.      Pył, 1991

10.  Przyjazd na Cyterę (warsztat polsko – francuski), 1993

11.  Okna (seans multimedialny), 1994

12.  Sen (warsztat teatralny polsko – duńsko – francusko – niemiecki), 1995

13.  Wistość tych rzeczy, 1995

14.  Ciała obce w organizmie (warsztat teatralny polsko – francusko – niem.), 1996

15.  Madame Lamort (warsztat teatralny polsko – niemiecki), 1996

16.  Madame Lamort II (warsztat teatralny polsko – niemiecki), 1997

17.  Mięso szalonych krów, 1998

18.  Fantazja a’ la moderne, 1999 – 2001

19.  Próba retrospektywy. Wieczór wspomnień (20 – lecie Teatru), 2001

20.  Splot słoneczny, 2003

21.  Polish Karma, 2005

Wszystkie spektakle oraz dokonania powstały na podstawie scenariuszy i w reżyserii Jana Kaspra, założyciela oraz kierownika artystycznego Teatru Prób. Jest on również autorem monografii, stanowiącej syntezę dotychczasowego dorobku teatralnego  pt. Po własnych śladach. 20 lat Teatru Prób, Poznań 2001.  

JAN KASPER

Ur. 1952 r. w Bielejewie, woj. wielkopolskie. Ukończył filologię polską na Uniwersytecie im. A. Mickiewicza w Poznaniu w 1976 r. Nauczyciel dyplomowany w I Liceum Ogólnokształcącym w Wągrowcu. Za działalność pedagogiczną i artystyczną otrzymał min. Nagrodę Ministra Kultury i Sztuki (1988), Nagrodę Ministra Edukacji Narodowej stopnia II (1989, 1995), Nagrodę Prezesa Rady Ministrów (1989), Medal Młodej Sztuki (1991), Nagrodę Kuratora Oświaty stopnia I (1993), Nagrodę Teatru Ósmego Dnia (1994) oraz Medal Komisji Edukacji Narodowej (2001). Autor książek poetyckich: Noc przed ocaleniem (1985), Przejście graniczne (1985), Zwierzęta doświadczalne (1990), Śmierć wizjonerów (1993), Miasto nad wodą (1999), Chleb z wiśniowym dżemem (2000), Ziemia dla skowronków (2005).

 

 

Zobacz nas również na FACEBOOK 

IMPRESARIAT ARTYSTYCZNY TEART

kontakt: tel. +48 12 2784410, 507125351

biuro@teart.art.pl, r.przybysz@teart.art.pl, impresariat@teart.art.pl

Send mail to ricoss@poczta.onet.pl    with questions or comments about this web site. Last modified: sierpnia 17, 2021