TEATR PRÓB
      Polish
      Karma
      
      
      Scenariusz
      i reżyseria:    
      Jan Kasper
      muzyka:    
      Piotr Drążkiewicz
      dźwięk:    
      Miłosz Drążkiewicz
      światło:    
      Bartosz Szygenda
      aktorzy: Anna
      Kruś,
      Agata Strzelecka,
      Piotr Drążkiewicz   
      Piotr
      Kaniewski
    
    W
    spektaklu wykorzystane zostały, we fragmentach lub w całości*,
    następujące teksty literackie: Radek Wysocki 
    „Human Tuman”, Krzysztofa Bizio „Toksyny” i „Zresztą
    latem wszystkie kwiaty są takie piękne”, Leonard Cohen ”Piękni
    przegrani” (tłum. Anna Kołyszko), Charles Bukowski „naj” (tłum.
    Leszek Engelking), Artur Hugh Clough „Najnowszy dekalog”* (tłum.
    Stanisław Barańczak), Marcin Świetlicki „Baczność”, 
    Anna Fostakowska ”Nie chcę się błąkać” (
    Gazeta Wyborcza. Duży Format  2004,
    nr 35).
     
    
    Pierwsza
    Nagroda na XIV Łódzkich Spotkaniach Teatralnych 2005
    
    
     Bazując
    głównie na inspiracjach literackich, ale także na własnych
    krytycznych przemyśleniach, spróbowaliśmy przedstawić rodzaj
    komentarza do aktualnej rzeczywistości społeczno – politycznej i
    moralnej Polski postsolidarnościowej. Dlaczego tak łatwo daje się
    ją wepchnąć w wymiar groteski czy karykatury, dlaczego tak
    źle znosi niemal 
    każde zestawienie z elementami powagi i wzniosłości?
    Co tak naprawdę jest jej wyznacznikiem: gorzka złuda dobrobytu,
    codzienny wyścig szczurów, nieuzasadniona agresja, miałkość
    aspiracji czy rozpad dotychczasowego systemu wartości? Więcej pytań
    niż odpowiedzi. Tak właśnie jest w naszym spektaklu.
    
    
    Polska
    jawi się w nim jako „firma pogrzebowa” (Metamax 
    Sp. z oo., dawniej „Hermetyczne zamknięcie”). Nie epatuje już
    pamięcią o martyrologicznym dziedzictwie, za to skutecznie
    poszerza zakres swojego funebralnego rzemiosła – uśmierca to, co
    „niewymiarowe”, odrębne, indywidualne. Sprzyja rozwojowi kultu
    przeciętności, komercji, marketingu. Bo jak z ironią zanotował
    kiedyś w „Znaku” Zdzisław Najder: Polskość,choć
    nic jej nie zagraża, zrobiła się mało pociągająca
    dla samych Polaków.
    
    
    I
    jeszcze jedno. Nasz spektakl powstał również z szacunku do
    prostych rzeczy, np. zwykłych desek, z których – w zależności
    od potrzeb – zbudować można trumnę, krzyż lub
    konfesjonał. 
    
    
      
    Jan
    Kasper
    
    T
    E A T R  
    P R Ó B
    
    
    Powstał
    w 1981 r. przy I Liceum Ogólnokształcącym w Wągrowcu. 
    Przeszedł znaczącą ewolucję, od
    nieskomplikowanych, typowo szkolnych propozycji, poprzez wypowiedzi
    utrzymane w poetyce pokoleniowej kontestacji, aż do spektakli złożonych,
    łączących na prawach kontrapunktu język groteski i
    kabaretu z problematyką traktowaną serio, dotyczącą na
    ogół zagadnień społeczno – egzystencjalnych.
    Jak
    dotąd najgłośniejszym dokonaniem Teatru Prób pozostaje
    multimedialne widowisko pt. Okna, pokazane min. w ramach IV Międzynarodowego
    Festiwalu Teatralnego Malta’ 94 w Poznaniu. Przedsięwzięciem o
    podobnym charakterze, operującym bogatymi środkami ekspresji i dużą
    liczbą wykonawców, stała się również Fantazja a’
    la moderne, inspirowana biografią Stanisława Przybyszewskiego,
    absolwenta wągrowieckiego liceum z 1889 r.
    W
    latach 90. Teatr Prób nawiązywał kilkakrotnie kontakty z młodzieżą
    zachodnioeuropejską; efektem ich były wspólne warsztaty sceniczne
    oraz udział w festiwalach teatralnych w Grenoble (Francja, 1993) i
    Saarbrucken (Niemcy, 1996).
    Na
    temat twórczości Teatru powstało pięć filmów
    telewizyjnych: Ballada o drodze (OTV Wrocław 1988), Rytm zwykłych
    dni (OTV Szczecin 1988), W drugim planie (OTV Warszawa 1994), Wizja
    lokalna (OTV Poznań 1995) oraz Fantazja wągrowiecka (OTV
    Poznań 2000). Osobne miejsce w tym typie dokumentacji zajmuje film całkowicie
    niezależny, finansowany z prywatnych źródeł: Only for fun
    for fun only (Samsezróbprodakszyn 2001). 
    Bibliografia
    Teatru obejmuje blisko 300 pozycji notek, recenzji, 
    komentarzy itp. prasy lokalnej, ogólnopolskiej i zagranicznej.
    Teatr
    Prób jest laureatem wielu prestiżowych nagród min. Złotych Masek
    na Ogólnopolskim Forum Teatrów Szkolnych w Poznaniu (1987, 1989); Grand
    Prix Barbórkowych Spotkań Teatralnych w Dąbrowie Górniczej
    (1992, 1998); Wielkiej Nagrody Komisarzy Off – Biennale w Poznaniu (1994);
    Nagrody Łódzkich Spotkań Teatralnych (Drugiej: 1998, 2003;
    Pierwszej: 2005). 
     T
    E A T R    P R Ó B - Polish
    Karma
    
    
     SKŁAD
    PERSONALNY: 
    
    
    ·       
    Aktorzy – 4 osoby 
    
    
    ·       
    Techniczni – 3 osoby 
    
    
    ·       
    Reżyser spektaklu
    – 1 osoba 
    
    
    ·       
    Kierowca – 1 osoba
    
    
    Razem:
    9 osób 
    
    
     
    
    
    WYMAGANIA
    TECHNICZNE:
    ·       
    Przestrzeń
    sceniczna o wymiarach: długość/głębokość
    8m, szerokość 10m, wysokość ok. 5m.
    
    
    ·       
    Sala
    całkowicie wyciemniona
    
    
    ·       
    Spektakl
    prezentowany przy sztucznym oświetleniu (sprzęt oświetleniowy
    i nagłośnieniowy zapewnia zespół)
    
    
    ·       
    Możliwość
    podłączenia się do gniazda siły (3
    fazy, 360V, min. 32A)
    
    
    ·       
    Widownia w układzie
    amfiteatralnym
    
    
    ·       
    Montaż ok. 3 – 4
    godz., demontaż 1 godz. 
    
    
    ·       
    Środek
    transportu: samochód typu bus i przyczepa (prosimy o przygotowanie
    odpowiedniego, strzeżonego miejsca do zaparkowania tych pojazdów).
    
    
             CZAS
    TRWANIA SPEKTAKLU: 50 min.