HOME

kontakt: 12 278 44 10         

kontakt: 507 125 351

email: biuro@teart.art.pl KONTAKT

 

 OFERTA

ROZRYWKA

BIESIADY

SPEKTAKLE

KABARETY

DLA DZIECI I DOROSŁYCH

PROPOZYCJE NA PLENERY

DZIEŃ DZIECKA

MIKOŁAJKI

ATRAKCJE PLENEROWE 

HOSTESSY

SPEKTAKLE PROFILAKTYCZNE 

WARSZTATY PROFILAKTYCZNE

WARSZTATY TEATRALNE

PROGRAMY DLA DZIECI

DLA RODZICÓW

DLA NAUCZYCIELI

AKTUALNOŚCI I RECENZJE

MUZYKA ROZRYWKOWA

GWIAZDY

FOLK -ETHNO

MUZYKA LATYNOSKA

COUNTRY

MUZYKA KLASYCZNA

JAZZ

ZESPOŁY COVEROWE

PIOSENKA POETYCKA

PIOSENKA ŻEGLARSKA

MUZYKA KLEZMERSKA

SPEKTAKLE TEATRALNE

 

FILM PROMOCYJNY

FILM EDUKACYJNY

FILM DLA INWESTORÓW

FILM DLA FIRM

FILM DLA GMIN

REALIZACJE FILMÓW

PRZEDE WSZYSTKIM CISZA

TEN STRASZNY ESTREICHER

 PROMOCJA

PKE DROGA DO NOWOCZESNOŚCI

POWIAT CHRZANOWSKI

O NAS

GALERIA

OPINIE

PODZIĘKOWANIE

LINKI

Współtwórcy

 

odwiedziło nas

 

KABARETY

KABARET TEDEUSZA ŁOMNICKIEGO GRUPA RAFAŁA KMITY KABARET KUZYNI KABARET POD WYRWIGROSZEM KABARET OT.TO KABARET RŻYSKO
KABARET ŁONAŁON KABARET TRADYCJA WROCŁAWSKI TEATR PIOSENKI KABARET TRUTEŃ KRZYSZTOF PIASECKI JAN PIETRZAK
KABARET POLSKI KOŃ ANDRZEJ GRABOWSKI  KABARET ELITA KABARET DNO ALOSZA AWDIEJEW GRUPA MO CARTA
KABARET RAK KABARET LOCH CAMELOT KABARET MASZTALSCY BARTŁOMIEJ BREDE I SZYMON ZYCHOWICZ RAFAŁ JĘDRZEJCZYK  

 

Propozycja Kabaretu

WROCŁAWSKI TEATR

PIOSENKI

TYLKO WE LWOWIE 

 

Tylko Lwów i Warszawa posiadają tak wielki wybór utworów, (piosenek wierszy, anegdot), poświęconych miastu, których treścią jest nie tylko historia ale i codzienne życie jego mieszkańców. Mnogość tych utworów, obszar ich społecznej identyfikacji i oddziaływania mówi, że mamy tu do czynienia, z jakże rzadkim w Polsce - folklorem miejskim. I choć sytuacje i zdarzenia opisywane w piosenkach najczęściej są uniwersalne; język i koloryt występujących w nich postaci jednoznacznie wskazują na źródło. Lwów w ciągu swej 600-letniej historii wielokrotnie znajdował się w granicach różnych państw. Zgodnie egzystowali tu Polacy, Ukraińcy, Czesi, Niemcy i Żydzi. Ten konglomerat obyczajowy i językowy znajduje odbicie w wielu prezentowanych w spektaklu "TYLKO WE LWOWIE" piosenkach, które powstały w ostatnim (167-letnim) okresie jego dziejów: austriackim i polskim. Jak w każdym większym mieście lwowska ulica ekscytowała się niecodziennymi wydarzeniami, miała też swoich bohaterów, najczęściej wywodzących się z przestępczych środowisk. Losy bandytów i złodziei stanowiły tworzywo licznych ballad. Historię i fenomen miasta opisują także piosenki i kuplety wykonywane na scenkach kabaretów i ogródków teatralnych przez lwowskich ulubieńców: Lawińskiego, Ludwikowskiego czy Bielawskiego. 

Ewenementem na tamte czasy (1933 rok) był program "Na wesołej lwowskiej fali"; satyryczna audycja Polskiego Radia we Lwowie, nadawana w każdą niedzielę. Poprzez swych autorów i wykonawców, nie tylko stworzyła nową wartość polskiej rozrywki, ale i ugruntowała wśród słuchaczy pojęcie lwowskiego humoru. Jej sztandarowi bohaterowie Szczepcio i Tońcio grą w filmowych komediach "Będzie lepiej", "Włóczęgi" i "Serce batiara" spopularyzowali postaci lwowskich batiarów, z ich miękką i śpiewną gwarą-bałakiem-pozwalającą rozpoznać lwowiaka w każdym miejscu na świecie. Lwów dzisiaj jest poza granicami Polski. Choćby tylko dlatego winniśmy zachować w pamięci jego obraz, oraz przypominać śpiewane tam piosenki. Piosenka lwowska to dzisiaj już zabytek i należy ją, jak każdy zabytek, pielęgnować i otoczyć opieką. Przez wiele lat skazana była na zapomnienie i zagładę, bowiem nie wolno było jej śpiewać, a tym bardziej wydawać czy nagrywać. Nie było jej na antenach Polskiego Radia; chciano ją wymazać ze świadomości Polaków. Często wzorem "Zakazanych piosenek" wykonywana i przekazywana była przyszłym pokoleniom bez większego rozgłosu, potajemnie. W programie "Tylko we Lwowie" macie Państwo możliwość poznania najbardziej reprezentatywnych dla tego miasta piosenek. Wcielając się w tamte, charakterystyczne dla Lwowa postacie, staramy się oddać specyficzną,( tylko dla tego miasta), atmosferę. Przedstawienie jest nową wersją "A kto z nami trzyma sztamy", dziś już kultowego spektaklu teatru Kalambur. Premiera "Tylko we Lwowie" odbyła się w dniu 26-go listopada 2003 roku w kawiarni KALMBUR, tym samym miejscu w którym po raz pierwszy w 1988 roku, bez ingerencji cenzury, pojawiła się w formie muzycznego spektaklu lwowska piosenka.

SZLAGIERY SZAMPAŃSKIEJ ERY

Nic tak, poza dobrą nalewką, nie poprawia nastroju jak melodia, która niespodziewanie wpadła nam w ucho i bezwiednie nucimy ją, albo mruczymy pod nosem. Najlepiej taki stan przedstawił w jednym z odcinków serialu "Daleko od szosy", wspaniały polski aktor - Gustaw Lutkiewicz. Choć dzisiaj zapomnieliśmy już o co chodziło w tym serialu, to wszyscy pamiętamy nucony przez aktora motyw: "...daj mi nogę, daj mi nogę, daj mi nogę....ja ci nogi, ja ci nogi, dać nie mogę..." Po emisji, fałszując okrutnie jak filmowy bohater, cała Polska nuciła głupawą melodyjkę. Jest to namacalny dowód na to, jak powstaje szlagier, bowiem ta "serialowa piosenka" w mgnieniu oka stała się właśnie szlagierem. Ten wywód służy tylko temu, by zachęcić Państwa do obejrzenia muzycznego spektaklu "SZLAGIERY SZAMPAŃSKEJ ERY"

. Zestaw 27 piosenek z lat 20-30 tych minionego wieku, to niewielki kanon, czy też wzorzec, muzycznej ilustracji terminu szlagier. Dzisiaj, kiedy od rana do wieczora nasze ucho bombardowane jest przez radiowe i telewizyjne stacje wszelkiej maści dźwiękami, zlewającymi się w jeden, monotonny, z rzadka przerywany słowem strumień, pojęcie szlagier zaczyna zanikać. Może dlatego, że wartko płynąca muzyczna rzeka daje sobie bez niego świetnie radę, a może dlatego, że brakuje tematów lub mistrzów by go na nowo stworzyć...? W "SZLAGIERACH SZAMPAŃSKIEJ ERY" każda piosenka opracowana przez Bogusława Klimsę, a wykonana przez wrocławskich artystów: Annę Bajer, Jolantę Chełmicką, Tomasza Kwietko- Bębnowskiego, Krzysztofa Tysnarzewskiego i Jana Węglowskiego, będzie wydawać nam się dziwnie znana. Jak nie z melodii, to z fragmentów tekstu, które jako powiedzonka na stałe weszły do potocznej mowy. Razem z aktorami będziemy wędrować po Warszawskich, Lwowskich i Berlińskich, dawno już nie istniejących, kabaretach i teatrach rewiowych oraz uczestniczyć w dekadenckim życiu tamtych wyższych sfer. Obficie pienił się szampan, chichotały i rumieniły się damy, pachniał dym cygar gentlemanów, podjeżdżały limuzyny bugatti i daimler-benz... nie należało więc to życie do ciężkich, ani też smutnych. Dlatego aby poczuć się, choć przez chwilę, jak przedwojenny rasowy dekadent rozsiądź się szanowny widzu "SZLAGIERÓW SZAMPAŃSKIEJ ERY" wygodnie i razem z nami nuć nieśmiertelne przeboje.

SĄ TAKIE CHWILE SĄ TAKIE CHWILE 

...to trzeci program z cyklu Historia Piosenki w Polsce. Po TYLKO WE LWOWIE i SZLAGIERACH SZAMPAŃSKIEJ ERY (poprzednie spektakle teatru) SĄ TAKIE CHWILE... przypominają (widzom dojrzałym), zaznajamiają (widzów nieletnich i młodocianych), bawią (wszystkich) utworami czasów "zaraz powojennych" oraz okresu wczesnego, środkowego oraz późnego socrealizmu.Wykonawcy: 1.Prezentują-jak broń-(naśladując nigdy niedościgłych radzieckich mistrzów) "piosenki oręż", którymi walczono z niesprawiedliwością społeczną oraz światowym imperializmem. 2.Odgruzowują, (wzorem całego narodu) zasypane kurzem historii "piosenki czasu wielkiej budowy". 3.Oznajmiają piosenką o tym, że "...obywatel ma nowe osiedla, w których mieszkają przodownicy pracy, ma odbudowywaną przez siebie stolicę, ma też budowaną, (przez siebie dla siebie), Nową Hutę i powszechnie dostępny wypoczynek po pracy na wczasach..." Czyli ma wszystko, więc i musi być szczęśliwy. Jednak do pełnego zadowolenia ciągle czegoś brakuje... 

Brakuje piosenek do śpiewania o swoim szczęściu ! Błąd ten szybko, przez robotników dźwięku i pióra, zostaje naprawiony i powstają, (prezentowane w programie), kolejne piosenki o miastach, hutach, żołnierzach broniących granic, zaletach sportu, autobusach, trasach szybkiego ruchu, czyli o typowym szczęściu "perlowskiego obywatela". W programie są też piosenki o miłości... Zauważamy tu także pierwsze próby dozwolonego kontaktu z utworami zachodnioeuropejskimi (piosenka francuska) oraz obraz tęsknoty obywateli za burżuazyjnym stylem życia, wyrażany śpiewnie w dziełkach propagujących uroki słonecznej Italii, czy też dalekich południowych wysp. SĄ TAKIE CHWILE...to zbiór stylowo różnych piosenek. Łączy je, łatwo wpadająca w ucho melodia i tekst zrozumiały dla wszystkich. Trudno się dziwić, wszak autorami piosenek są znakomici twórcy, majstrowie w swym fachu. Minęło wiele lat, a melodie ciągle trwają...i odkładają się w pamięci kolejnego pokolenia. SĄ TAKIE CHWILE...to program, który pokazuje, że mimo banalnych i nachalnie propagandowych tekstów, piosenki te, to fragment naszej ludzkiej i narodowej historii. Spróbujmy w dzisiejszym, obłędnym tempie życia, na wyboistej drodze od sukcesu do sukcesu, przynajmniej ich nie zagubić.

 

 

Zobacz nas również na FACEBOOK 

IMPRESARIAT ARTYSTYCZNY TEART

kontakt: tel. +48 12 2784410, 507125351

biuro@teart.art.pl, r.przybysz@teart.art.pl, impresariat@teart.art.pl

Send mail to ricoss@poczta.onet.pl    with questions or comments about this web site. Last modified: sierpnia 17, 2021