ANTONINA
KRZYSZTOŃ
Zadebiutowała
wraz z Andrzejem Wyrzykowskim w 1980 r. na Festiwalu Piosenki Zakazanej w Hali
Oliwii w Gdańsku. Ten debiut zaowocował współpracą z
kabaretem „Pod Egidą” (w tym czasie współpracowali z nim m.in. Dałkowska,
Kaczmarski, Pszoniak, Fronczewski, Gintrowski). Po ogłoszeniu stanu
wojennego zaczęła występować nieoficjalnie w mieszkaniach
prywatnych, kościołach i wybranych klubach studenckich. W drugim
obiegu ukazały się jej trzy pierwsze wydawnictwa (na kasetach
magnetofonowych). W 1983r. otrzymała nagrodę główną za
piosenkę Chusta Weroniki na Studenckim Festiwalu Piosenki w Krakowie oraz główną
nagrodę FAMA. W latach 1984 – 92 współpracowała z wybitnym
gitarzystą Markiem Wallawenderem, będącym także aranżerem
jej utworów.
Antonina
Krzysztoń cieszy się ogromną popularnością i sympatią
w szeroko pojmowanym środowisku studenckim. Jej koncerty zawsze spotykają
się z ogromnym zainteresowaniem. Występowała na wszystkich najważniejszych
imprezach związanych z poezją śpiewaną (min. FAMA, Zamkowe
Spotkania „Śpiewajmy Poezję”).
Wydawcą
pierwszej oficjalnej kasety Antoniny, już w okresie demokratyzacji
życia w Polsce, był Pomaton.
W
listopadzie 1993 roku piosenka Perłowa
Łódź zajęła pierwsze miejsce w plebiscycie
Muzycznej Jedynki. Artystka świadomie zdecydowała się na
udział w tym programie, chcąc „wyjść z ukrycia”.
Sukces ten otworzył nowy etap w twórczości – stała się
wykonawcą znanym szerokiej publiczności, nie gubiąc
jednocześnie swojej indywidualności.
Wiele
osób kojarzy ją z czeskim bardem Praskiej Wiosny ‘68r. – Karelem
Krylem. Jej interpretacje utworów czeskiego poety znalazły się
na pierwszej kasecie, jeszcze z lat osiemdziesiątych, zatytułowanej
„Ballady Karela Kryla”, wydanej
w tzw. „podziemnym” wydawnictwie „Nowa”. Spotkały się
one z uznaniem słuchaczy, jak również samego autora ballad. W
rocznicę śmierci Karela Kryla ukazała się płyta
Antoniny Krzysztoń zatytułowana „Czas
bez skarg”, której była muzycznym producentem. Teksty większości
piosenek przetłumaczyła Maryna Miklaszewska, współautorka
libretta do musicalu „Metro”.
Przez
długie lata współpracowała z dwoma muzykami – Słomą
(instrumenty perkusyjne) i Kubą (bas), co zaowocowało płytami
„Kiedy przyjdzie dzień”,
„Pieśni Wielkopostne”, Wołanie”.
Antonina
ostatnimi czasy gra wiele koncertów w kościołach, choć jej
piosenki, mimo iż dokładnie określone światopoglądowo
trfiają i trafiały często do ludzi poszukujących, czy
inaczej określonych. Raczej stara się szukać tego co nas
łączy i nie oceniać, raczej rozważać, zapraszać
do zadumy i dialogu. Korzysta z folku, który kocha, co wyraźnie słychać
w jej balladach. Piosenki i muzyka są różnorodne, więc właściwie
każdy może coś znaleźć w tym dla siebie.
Współpracowała
też przy projektach innych artystów, m.in. wielokrotnie z Michałem
Lorencem, Grzegorzem Królikiewiczem przy spektaklu teatralnym. Współtworzyła
muzykę do filmu dokumentalnego T. Wilde „Czas Słowian”. Była
pomysłodawcą i kierownikiem muzycznym płyty „Każda
chwila”, przy której współpracowała z Leszkiem Możdżerem,
A. Pierończykiem, Kubą, Marcinem Pośpieszalskim, Joszko
Brodą, Mieczysławem Litwińskim. Współpracuje od
dziesięciu lat z gitarzystą Marcinem Majerczykiem, z którym współtworzyła
ostatnio wydaną płytę „Kolęda
domowa”. Na stałe współpracuje właśnie z
Marcinem Majerczykiem - gitara, Pawłem Mazurczakiem („Mrówka”) -
bas i Mikołajem Wieleckim („Miki”) – intrumenty perkusyjne.
Jest
nie tylko twórcą muzyki do większości piosenek, które
śpiewa, ale także autorką tekstów. Pisała piosenki
dla Mietka Szcześniaka, Michałą Lorenca, a także do
muzyki Wojciecha Konikiewicza. Współpracuje z pismem RUaH, w którym
ma swoja stałą rubrykę „Zapistnik”.
Stałe
programy to:
„Pieśni
Postne” - Antonina wyłącznie opiera się na głosie,
nie towarzyszy jej żaden instrument – jedynie kołatki.
„Kolęda
domowa” – oprócz tradycyjnych kolęd, artystka dzieli się własnymi
Koncert z zespołem – stare, ulubione przez publiczność
piosenki przeplatane z tymi najnowszymi.
Antonina
jeździ także na tzw. spotkania, dzieląc się czytanymi
przez siebie tekstami, przeplecionymi balladami śpiewanymi jedynie z
gitarą.
Obecnie
wraz ze współpracującym z nią zespołem jest w przededniu wydania płyty z nowymi piosenkami.
|